Hej! Jag är nybörjare och håller på att välja min första instegssystemkamera. Pentax k-r verkar som ett bra val, men jag är fundersam just över AF-punkterna och dess prestanda i termer av brus vid hög ISO jämfört med k-x.
1) Kan man endast välja en AF-punkt eller flera?
I videon på första sidan ser man att en enda AF-punkt lyser upp på k-r när man har tryckt in knappen halvvägs. När jag testade Nikon D3100 och Canon EOS 500D märkte jag att där var det flera punkter som lyste för att markera vad fokus hamnar någonstans.
Jag förstår inte riktigt om även de slutligen väljer en enda AF-punkt, eller om det är möjligt att fokusera på flera punkter samtidigt? Om det inte är endast en enda punkt som gäller, kan även k-r fokusera på flera områden? (Detta ser jag inte i videon).
2) Hur är k-r:s prestanda vid höga ISOtal jämfört med k-x?
Jag har läst mycket positiva recensioner om just k-x, men k-r framgick inte som lika bra - eller så kanske beror det på att när senare recensioner skrevs har flera konkurrenter introducerat jämförbara ISOtal med lågt brus?
Vad upplever ni, är k-r minst lika bra som k-x när det gäller bra skärpa och lågt brus vid höga ISOtal?
Har ni några argument för Pentax k-r framför Nikon och Canon vill jag gärna höra dessa också. Saknar den lilla gummistödet för tummen på Pentax nämligen, men är sugen på att bestämma mig för Pentax ändå