Forgot Password
Pentax Camera Forums Home

Reply
Show Printable Version Search this Thread
05-17-2011, 12:07 PM   #1
New Member

[langtitle=sv]Problem med Tamronobjektiv och inbyggd blixt[/langtitle]

Är en glad amatör som idag bytt ut min gamla K100d mot en Kr. Jag har köpt ett demoex från Dustin och jag hoppas att det ska fungera korrekt...

Mitt första problem blir att mitt gamla Tamron AF 18-250 inte verkar helt kompatibelt med kameran. Den inbyggda blixten avfyras inte. Vet någon något om detta?...

Sen undrar jag om ni andra med Kr oxå har långsam visning av just tagna bilder? När jag knäppt en bild tar det ett par sekunder innan den visas. Under tiden jobbar ett timglas i rutan.

Har en känsla av att jag kommer posta en del frågor här och hoppas att ni har överseende med dem

05-17-2011, 01:01 PM   #2
Senior Member

Hi Stjarneback,

KAF2 lenses (and the Tamron uses this mount) transmit focal length data etc. into the camera. If the camera learns that the flash would not be covering the focal length or be shaded by the diameter of the lens, it won't fire.

There might be a submenu setting in the camera that overrides this setting, but I don't know exactly.

Cheers,

Vranx
05-17-2011, 01:11 PM   #3
New Member

Original Poster
Tack för svar. Men nu när jag bytt mellan medkommande pentaxobjektiv och mitt gamla tamron, så är den inbyggda blixten i allmänhet rent skitdålig (ursäkta ordvalet), oavsett objektiv alltså. Verkar som om blixten bara skjuter ibland och även när den gör det så blir det korniga, ofokuserade bilder. När jag jämför med min gamla K100d så blir det betydligt sämre bilder med Kr. Tilläggas kan att jag har en extern blixt som funkat till min K100d och den funkar inte heller med Kr... just nu känner jag mig väldigt missnöjd, men undrar och misstänker förstås om det är just mitt exemplar (demoex och allt...) som är dåligt.

Tankar?
05-17-2011, 03:12 PM   #4
Senior Member
Swapnil's Avatar

Photos: Gallery | Albums
QuoteOriginally posted by Stjarneback Quote
Then I wonder if the rest of you with £ oxå been slow display of truly captured images? When I flicked a picture, it takes a few seconds before it appears. Meanwhile, work an hour glass in the box.
This is because of certain correction turned on your camera.
Turn off following items
- Lens Correction
- CA Correction
- Shadow Correction
- Highlight Correction

See similar post: https://www.pentaxforums.com/forums/pentax-k-r-forum/144143-saving-pics-gotten-slower-why.html

05-18-2011, 12:18 AM   #5
New Member

Original Poster
Tack Swapnil! Och mkt av det jag skrev igår har jag fått äta upp nu på morgonen... det verkade som igår att kameran var seg och inte hängde med i kommandona som jag gav, både med blixtanvändning och med fokusering. Men idag är allt mkt enklare och funkar så här långt som det ska. Får prova blixten igen ikväll när förutsättningarna är de samma dock. Kan kameran kanske ha "legat av sig" och behövde värmas upp?... märkligt, men skönt
05-18-2011, 09:08 AM   #6
New Member

Original Poster
Nu har jag fotat under dagen, utan blixt. Fina bilder helt enkelt och jag har varit nöjd! Men så snart det bästa dagsljuset försvunnit och kameran önskar välja till den inbyggda blixten, då funkar den inte som den ska. I motsol och i fullt ljus så är allt ok, men när jag nu använder blixten i något mörkare ljus, då avfyrar den inte "tillräckligt fort" eller mkt känns det som. Kameran vill vara öppen länge, för att kompensera ljusbortfallet. Den räcker inte till. Det borde väl då vara något fel, eller?
05-18-2011, 09:21 AM   #7
Senior Member
Swapnil's Avatar

Photos: Gallery | Albums
QuoteOriginally posted by Stjarneback Quote
The camera would be open long, to compensate for light loss. It is not enough.
Increase ISO speed by 1600, that will help you gain couple of stops faster. I have used up to ISO 3200 and all pictures are usable.
You can also increase the flash intensity. Follow manual instruction on page 81
05-18-2011, 01:30 PM   #8
New Member

Original Poster
Swapnil, tack igen. Mkt användbart för mig! Att det är så lättillgängligt att ändra ISO-värdet är ju toppen och nu har jag hittat ratten för att ändra/kompensera blixtintensiteten

Jag kanske helt enkelt får acceptera att blixten fungerar annorlunda än min gamla kamera. För ni anser alltså att min kamera fungerar normalt kring det jag har skrivit? Problemet blir ju mindre och mindre ju mer jag lär mig kameran. Tack igen!

05-18-2011, 01:52 PM   #9
New Member

Original Poster
Jag har nu läst fram till sidan 91 i manualen och där står följande:

I .kvälls-läge använder kameran långa slutartider även om blixten avfyras
så att bakgrunden utanför blixtens räckvidd också blir korrekt exponerade
(1 synkronisering till långa slutartider (s.172)). Använd
skakdämpningsfunktionen eller stativ så att du förhindrar skakningsoskärpa.

Det slog mig då att när slutartiden varit sådär lång så hade jag kameran inställd på auto och då valde den i sin tur kvällsläge... jag känner mig rätt dum... men då vet jag ju att kameran inte är skadad. Det var bara jag...
Reply

Bookmarks
  • Submit Thread to Facebook Facebook
  • Submit Thread to Twitter Twitter
  • Submit Thread to Digg Digg
Tags - Make this thread easier to find by adding keywords to it!
av, camera, den, har, k-r, kr, ni, om, pentax k-r
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search