Forgot Password
Pentax Camera Forums Home

Reply
Show Printable Version Search this Thread
11-12-2015, 09:13 AM   #1
New Member

Helios 44 Frage?

Hi,

ich bin neu hier (liebe Grüße) und besitze ein Helios 44 (alte Version, Ohne M,P und ohne Nummer bsp. 44-2)

verfügt dieses Objektiv ebenfalls (obwohl so alt) auch über das swirly Bokeh??

vllt könnt Ihr mir helfen!!!

---------- Post added 11-12-15 at 09:14 AM ----------

Ich hoffe ich bin hier überhaupt richtig!! (wenn nicht tut es mir sehr leid!! vllt kann dann der Beitrag verschoben weden)

---------- Post added 11-12-15 at 09:23 AM ----------

Hi I have a question regarding my Helios 44 (not the M or P version and also not the 44-2-7 Version)

Is it possible to produce the swirly-bokeh-Effekt with this old lens? Or does only the 44-2 version have this special Bokeh??

I hope I right here!!!

Thx

Dennis

Attached Images

11-12-2015, 09:23 AM   #2
Pentaxian
bertwert's Avatar

Photos: Albums
Hallo und herzlich willkommen im Forum!

Ich spreche kein Deutsch, aber ich benutzt Google Translate, um Ihren Beitrag zu lesen.

Ich bin nicht das Verständnis der Frage, die Sie fragen.

---

Hello and welcome to the forum!

I don't speak German, but I used Google Translate to read your post.

I am not understanding the question you are asking.
11-12-2015, 10:05 AM   #3
Site Supporter
utak's Avatar

Photos: Gallery | Albums
Welcome!

I have the Helios 44 (M39 screw-mount, it looks similar to above, but made in a different factory) - mine has 8 blades, not 13 blades - and I also have the M42 Helios 44-2. My experience is that my Helios 44 is slightly sharper and slightly less swirly than my 44-2. Yes, it definitely still swirls and I recommend it! (Just don't want to try and translate screw-mount into German!).

Edit - here are the Helios 44 and 44-2 side by side on the left, together with the 44M and 44M-4. As you can see, the 44 and 44-2 look very similar in design.

Last edited by utak; 11-12-2015 at 12:01 PM.
11-12-2015, 10:07 AM   #4
Senior Member

He is asking whether his helios lens is capable of producing the infamous swirly bokeh the helios 44-2/ MP version is known for.
as i dont own neither i cant be of much help im afraid, but from my understanding the effect is uniform for all helios-44 lenses ans is most pronounced when focusing on very close subjects (?)!

----------
ich kann dir leider nicht viel weiterhelfen außer mit meiner übersetzung. dennoch, von meinem verständnis her produzieren alle helios-44 diesen "swirly-look" und er ist am stärksten wenn du auf sehr nahe objekte fokussierst.

11-12-2015, 10:23 AM   #5
Pentaxian

Ich besitze nur das Helios 44K-4.
Da ist mir der Effekt noch nicht aufgefallen (und er hätte mich auch gestört, da ich dieses Objektiv eigentlich nur für Portraits verwende, und dafür ist es hervorragend geeignet).

Zu sehen ist diese Art von Bokeh wohl auch nur bei bestimmten Blendenwerten, und nur bei Objekten, die in einem bestimmten, begrenzten Unschärfebereich liegen.

To other members:
Don't try to translate this to English using Google. I did it for fun, and the result does not really tell what I wrote in German.
Google Translate can cope with German only if you use a kind of kindergarden language, avaoiding any grammatical construction exceeding what a four year old would speak.

Last edited by RKKS08; 11-12-2015 at 10:41 AM. Reason: Typing
11-12-2015, 10:27 AM   #6
Pentaxian
bertwert's Avatar

QuoteOriginally posted by RKKS08 Quote
Don't try to translate this to English using Google. I did it for fun, and the result does not really tell what I wrote in German.
Google Translate can cope with German only if you use a kind of kindergarden language, avaoiding any grammatcal construction exceeding what a four year old would speak.
That may be why I couldn't understand his question
If you see my translated text it's probably unreadable to German speakers.
11-12-2015, 11:38 AM   #7
Pentaxian
Na Horuk's Avatar

Hallo und wilkommen.
Alle Helios 44 (44-x, 44Kx, 44Mx) haben ein besonderes Bokeh. Aber 44-2 mehr als anderen. Das bokeh Effekt ist eigentlich "ein Defekt."
Es muss auch gesagt werden, dass nicht alle Bilder mit den 44-2 ein besonderes Bokeh enthalten. Dieses "crazy" bokeh kommt und geht; es kommt aber ein bisschen mehr oft am 44-2 als bei anderen Versionen. Die anderen könner aber scharfer sein. Helios ist eignetlich an einen Zeiss basiert, welches aber kein "crazy bokeh" kult-status hat. Es ist aber in gutes Objektiv und kann manchmals in Deutschland für ein gutes Preis gefunden sein.
11-12-2015, 12:02 PM   #8
Pentaxian

QuoteOriginally posted by Na Horuk Quote
Es ist aber in gutes Objektiv und kann manchmals in Deutschland für ein gutes Preis gefunden sein.
I got the 44K-4 for near to nothing.
The seller had offered a "broken" Russian K-bayonet camera for spares, but the picture showed the attached lens which was not mentioned. I risked it (couldn't have complained if also the lens was "broken").

The seller had a Russian name, and the bank account I payed to was registered with a women, with a different Russian name. So they were probably two of the many Russian-German migrants who came to Germany after the splitting up of the USSR.

The lens turned out to look mint and work as new. From aperture 2.8 on, center sharpness is the best of all my lenses (including the SMC-A 1.4/50), and very nice colours.

11-12-2015, 02:57 PM   #9
Junior Member
opel3nix's Avatar

Hallo und willkommen im Forum! Nett, mal was aus heimischen Landen zu lesen. Dein Helios Objektiv war damals das Standard Objektiv der russischen Zenit Kameras und kam vorzugsweise mit der Zenit B und den entsprechenden westlichen Handelsmarken ( Revueflex B ) auf den Markt. Von den Helios Varianten ist es sicher eine der besseren und wird gelegendlich auch gezielt gesucht wegen dem etwas cremigen Bokeh. Am besten ist es allerdings in Retrostellung bei entsprechenden Aufnahmen im Nahbereich! Stimmen Licht und Farben, erhält man Bilder, die an eine Mischung aus Glasmalerei und Aquarell erinnern. Scharfes Zentrum, tolle Farben und der Rest verläuft in sich wiederholenden Schlieren. Sehenswert und einzigartig, konnte ich so bei keinem anderen Objektiv finden. Erfordert etwas Übung, wie überall, ist aber die Mühe wert!!! Freu dich an diesem Objektiv, experimentier damit und mach deine eigenen Erfahrungen. Auf jeden Fall behalten und nicht weggeben!!!
Reply

Bookmarks
  • Submit Thread to Facebook Facebook
  • Submit Thread to Twitter Twitter
  • Submit Thread to Digg Digg
Tags - Make this thread easier to find by adding keywords to it!
bin, camera, helios, hier, mir, pentax help, photography, post, troubleshooting, version
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search