Forgot Password
Pentax Camera Forums Home

Reply
Show Printable Version Search this Thread
05-16-2016, 05:34 AM   #1
New Member

Pentax K5IIs and Takumar F Zoom Macro 28-80 1:3.5 - 4.5 and Adobe Lightroom

Hi all,

I own the K5IIs an an amount of most modern ultra sonic lenses as well as two Takumar lenses, the F Zoom 28-80 Macro 1:3.5-4.5 and the F Zoom 70-210 1:4-5.6 ... and different to all given reports, my macro 28-80 owns 8 blades while the 70 - 210 owns 9 blades, definitely.

My concern is, to get Adobe lens correction data files for those both lenses to be used by Lightroom CC and Photoshop CC.

I tried the Adobe lense profile downloader without any result already and I am totally confused by the description of the Adobe lense profile creation tool.

For my Images shot with my DA Lenses, the Lense correction is working very well under Lightroom, while the Images made with the Takumar F Lenses are automatically assigned with an Pentax 645 lense .... definitely incorrect.

Is there anyone able to get me an hand on that?

Attached Images

05-16-2016, 09:52 AM   #2
Forum Member

After checking the Adobe site, I don't see the F Zoom 28-80 Macro 1:3.5-4.5 and the F Zoom 70-210 1:4-5.6 listed as supported lenses.
You may want to verify that yourself with Adobe. An option may be to ask if any PentaxForum users have profiles for your two lens that they would like to share.
Only other option is to create your own and it looks like it can be a slightly complicated process.
05-17-2016, 02:46 AM   #3
New Member

Original Poster
Well,

that is what I am looking for, any other owner of such lenses who has created the definitions for the Lens correction file.
I am german and used in Computer and Software english, but not in photographers US- english. I simply do not understand the meaning of many words and I fail in understanding the whole procedure, described in the Adobe Creation Tools User Manual. And as such is the Case, I am afraid to disturbe more than to win, if i try to create my own definitions.
And all Interface to Adobe is pure in US- english, unfortunately.

And unfortunately to many of the Pentax Full Frame lenses are not listed at Adobe. And even the Lens list at Pentaxforums as well as on pentaxians is very uncomplete in Case of Full Frame Lenses.

From my point of view, there maybe is an lack of communications between Pentax and Adobe.

Otherwise I simply would buy different full frame lenses, lenses with given definition files.
05-17-2016, 04:29 AM   #4
Pentaxian

Von den sehr zahlreichen im Laufe der Jahre angebotenen 28-80er sind Pentax-A, Takumar-A, Profile-A, Takumar-F die "Billigversionen". Soweit ich mich erinnern kann, wurden sie (jedenfalls in Deutschland) nur in Komplettangeboten mit preiswerten Pentax-Gehäusen verkauft. Einzeln gab es sie gelegentlich bei Fotohändlern, die für einen Kunden "entbundled" hatten. Zum Beispiel gab es die Program-A im Bundle mit dem Pentax-A (in GB teilweise mit dem Profile-A), während das Flagschiff Super-A meist mit den Spitzenobjektiven SMC Pentax-A 28-80 oder SMC Pentax-A 1.4/50 in den Schaufenstern stand.

Möglicherweise glaubt Adobe nicht, dass Benutzer dieser preiswerten Komplettangebote RAW-Nachbearbeitung machen. Ausserdem hat Pentax so viele verschiedene 28-80er gebaut (mit mindestens 5 unterschiedlichen optischen Designs!), dass man sich die beachtliche Mühe zur Erstellung eines Profils schenken will.

Übrigens scheint das Takumar-F eine vergleichsweise seltene Spezies zu sein - die Variationen Takumar-A, Profile-A und Pentax-A sind in sehr hohen Stückzahlen gebaut worden.

Translation:

Of the very many offered over the years are 28-80er Pentax-A Takumar-A, profiles A, Takumar-F, the "cheap" versions. As far as I can remember, they were (at least in Germany) only sold in complete packages with inexpensive Pentax enclosures. Individually there was occasionally at photo dealers, who had for a customer "entbundled". For example, there was the Program-A bundled with the Pentax-A (in GB partially with the profile-A), while the flagship Super A mostly with the top-quality lenses SMC Pentax-A 28-80 or SMC Pentax-A 1.4 / 50 was in the shop windows.

Perhaps Adobe does not believe that users of these inexpensive complete offers make RAW post. Furthermore, Pentax has so many different 28-80er built (with at least 5 different optical designs!) That one wants to give up the considerable effort to create a profile.

Incidentally, the Takumar-F seems to be a relatively rare species - the variations Takumar-A, profiles A and Pentax-A have been built in very large numbers.

Last edited by BigMackCam; 05-18-2016 at 02:21 AM.
05-18-2016, 01:38 AM   #5
New Member

Original Poster
Hi,

ich hab die Dinger zusammen mit einer Pentax SFX in San Franzisco erworben als meine Minolta XM Systemkamera plötzlich den Geist aufgab und ich erfahren mußte daß die aktuellen Minolta Kameras im Bayonett total inkompatible mit der vorgehenden sind und ich meine Objektive nicht mehr nutzen kann. Als man mir erzählt hat daß Pentax Objektive durchgehend kompatibel sind, habe ich mich für Pentax entschieden. Und da mein Budget nicht in den Himmel reicht habe ich das Angebot in der Kombination mit den Takumar Objektiven angenommen. Ich war in der Folge über die Jahre durchaus zufrieden mit den Abbildungsleistungen. Und als ich mich vor drei Jahren durcherungen habe, endlich auf Digital umzusteigen und die K5IIs wählte, musste ich zunächst ebenfalls aus Budget Gründen die Takumar Objektive einsetzen. Eigentlich wollte ich ja auf Digitale Vollformat Kameras warten, habe aber den Galuben daran verloren, mir das jemals leisten zu können. Nun kommt die K1 mit einem Preis, der mich nachdenklich macht. Und erneut stellt sih die Frage der Objektive. Denn die neuen Vollformatobjektive sind nicht nur sehr teuer, sie sind auch sehr schwer.

Und, ich hab nun mal schon hunterte an DNG Files mit den TAkumar Objektiven geschossen ehe ich in der Einarbeitung mit Lightroom feststellte, daß sich grenzwertige Bilder mit hohen Kontrasten deutlich verbessern lassen, wenn man die Objektivkorrekturdaten einsetzt.

Nur habe ich diese derzeit nur für das FA 100 MAcro neuer Bauart und meine modernen Halbformat Objektive mit Ultraschall Fokussierung.

Nun würde ich sehr gerne die Objektiv Korrekturdaten für meine zwei Objektive anlegen, wenn ich sie nicht von jemandem bekommen kann, der sich der Mühe bereits unterzogen hat. Nur komme ich mit dem US. Photographen English nicht zurecht und versteh einfach das Adobe Unser Manual nicht, wie ich auch die Adobe WEbinare zu Lightroom und Photoshop nicht wirklich verstehe.
Dafür gibt es aber eine Alternative vom Franzisverlag in Deutsch, die ich erwerben werde.

Nun, ehe ich die K1 kaufe, möchte ich dieses Problem gelöst haben, denn ich glaube, mit dieser Kamera und den Objektiven der F und FA Serie in Verbindung mit den Objektiv Korrekturdaten zu wirklich sehr gut brauchbaren Ergebnissen zu kommen.

Die beiliegenden Bilder zeigen zum einen den Pico (Azoren) einmal unbearbeitet und einmal unter Anwendung der Objektivkorrekturdaten für das Pentax SMC 60-250mm SDM Objektiv und marginalen Korrekturen an Schärfe und "Entschleierung" unter Lightroom sowie eine Arbeit aus einer Aufnahme der K5II in Verbindung mit einem Minolta Rokkor 1.4 an Minolta Balgen, Ringblitz und Pentax Adapter, Vergrößerung in etwa 1,5:1. Ich beschäftige mich gerne mit kleinen Strukturen.

Translation:

Hi,

I got the things together with a Pentax SFX acquired in San Francisco as my Minolta XM system camera suddenly gave up the ghost and I had to learn that the current Minolta cameras bayonet totally incompatible with the foregoing are and I can not use my lenses. When they told me that Pentax lenses are thoroughly compatible, I decided for Pentax. And since my budget is not enough in the sky I have accepted the offer in combination with the Takumar lenses. I was quite satisfied with the imaging performance as a result over the years. And when I durcherungen me three years ago, finally switching to digital and the K5IIs chose, I had to use budgetary reasons the Takumar lenses also initially. Actually I wanted to wait for Digital full-format cameras, but I lost to Galuben being able to me ever afford. Now the K1 comes with a price which makes me think. And again provides sih the question of lenses. After all, the new full-frame lenses are not only very expensive, they are also very difficult.

And, I now times already hunterte to DNG files shot with the Takumar lenses before I realized during the familiarization with Lightroom, that could be significantly improved with high contrast images borderline, if one uses the lens correction data.

Only I have this currently only available for the FA 100 Macro new design and my modern half-format lenses with ultrasonic focusing.

Now I would love to create the Lens Correction Data for my two lenses, if I can not get from someone who took the trouble has already undergone. Only I get to the US. Photographers English not cope and simply understand the Adobe Our Manual not know how to Lightroom and Photoshop do not really understand the Adobe webinars.
But they do have an alternative from Franzis Verlag in German, which I will purchase.

Now, before I buy the K1, I would like to have solved this problem, because I believe that to really get very good useful results with this camera and the lenses of the F and FA series in conjunction with the lens correction data.

The accompanying photos show a Pico (Azores) once worked, and even using the lens correction data for the Pentax SMC 60-250mm SDM lens and marginal corrections on sharpness and "unveiling" Lightroom and a work from a recording of K5II in conjunction with a Minolta Rokkor 1.4 to Minolta bellows, ring flash and Pentax adapter magnification approximately 1.5: 1. I like to keep busy with small structures.
Attached Images

View Picture EXIF
PENTAX K-5 II s  Photo 
View Picture EXIF
PENTAX K-5 II s  Photo 

Last edited by BigMackCam; 05-18-2016 at 02:22 AM.
05-18-2016, 05:54 PM   #6
Pentaxian

Also the cheaper versions of the Pentax 28-80 zoo are good enough in the center, and if you mostly shoot wth F 8-11, you may not see too much of a difference even at borders and corners. But you will if shooting fully open or near so, specially at borders and corners. There you can see poor resolution and abberations, specially with landscape.
I had several of the cheaper ones, and kept just one of them because of the AF. But if I really need 28-80 (and the excellent near to prime Pentax 35-70 zooms are not sufficient), I take the SMC Pentax-A. As I said, not so much difference at F 8-11, but...
Reply

Bookmarks
  • Submit Thread to Facebook Facebook
  • Submit Thread to Twitter Twitter
  • Submit Thread to Digg Digg
Tags - Make this thread easier to find by adding keywords to it!
adobe, camera, images, k5iis and takumar, lense, lenses, lightroom, macro, pentax help, pentax k5iis, photography, profile, tak f zoom 28-80 macro, takumar, troubleshooting
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search